“Реформата ще спаси читавите хора",каза в интервю за в."Марица” директора на ДТ „Николай Осипович Масалитинов” – Пловдив.
Новият директор на Пловдивския театър Кръстю Кръстев вече раздава задачи на колегите си под тепетата. Голяма репетиционна зала в ремонтираната сграда на храма на Мелпомена той е превърнал в шефски кабинет – заради климатика и голямата маса, на която привиква един по един всички от администрацията и творческия състав. Амбицията му е да превърне този театър в най-работещата трупа с най-високо качество на артпродукцията. Сезонът започва на 10 септември с премиера на спектакъла “Канкун”, режисьор Бина Харалампиева. Петте постановки, които неговият предшественик е заложил в програмата до края на годината, ще се случат, макар че пари за тях все още не са намерени. Стряскащата новина е, че Министерство на културата намалява бюджета на театъра с още 15 процента,но Кръстев е убеден, че в условия на криза трябва повече да се работи, вместо да се говори само за финанси.
Господин Кръстев, с какво се захванахте от първия работен ден в Пловдив?
Адски ми е приятно да работя с толкова добри хора, от седмица вече съм тук. Подреждам новата структура, която обединява Пловдивския и Смолянския театър. Заел съм се с щатното разписание, според което ще трябва да останат само 81 души, т.е. 25 по-малко от двата състава, взети заедно. Занимавам се с оптимизация. Няма драматични промени, има достатъчно резерви. Хората, които работят, си остават по местата, защото са полезни. За съжаление, тепърва ще трябва да се разделим и с някои, които са безценни. Знам, че е нечовешко положението, защото те обичат работата и целият им живот е минал в тази институция, но това е реформата. Благодаря и на двата състава, че проявяват разбиране в тази тежка ситуация.
Какво ви посъветва предшественикът ви?
Говорихме си приятелски. Каза ми, че идвам на едно хубаво място със страхотни хора и вяра, че няма да ги разочаровам. Изненада ме новината, че токът не е платен. Но проблемът беше в Министерство на културата, а не в Пловдив. Не знаех с какви пари разполагам. Емил Бонев е оставил толкова, колкото е могъл. Ще трябва да търсим нови средства. Никак не е приятно, че делегираният бюджет на двата театъра е намален с още 15 процента. Ще се справим, има резерви. Хубавото е, че Пловдивският театър е печелил добре. Направен е блестящ ремонт, вярвам в доброто бъдеще. И ще работим така, че да заслужим парите си.
Какво ще стане с театъра в Смолян?
Става Сцена “Николай Хайтов”-Смолян на Пловдивския театър “Н. О. Масалитинов”. В Смолян ще останат хората, които ще обслужват сцената, и трупите, които ще играят там. Смолян е чудесно място за правене на театър, съоръженията работят много добре, хората са професионалисти.
Всъщност двата театъра ще си работят по старому, само че ще имат една шапка, един директор, обща администрация?
Не. Двата екипа ще работят заедно, в пълен синхрон, част от хората ще бъдат тук, други – там. Реформата цели да се намалят разходите, да се увеличи животът на спектаклите, да се удължи продължителността им в афиша, да се оптимизират сценичният и технически персонал. Всичко това води до икономии, защото пари няма. Но всичко ще е насочено към повишаване на качеството, по-зрелищни представления, по-обезпечени технически.
Френският президент Саркози увеличи бюджета за култура точно в условията на криза.
Има различни изследвания за последствията и развитието на бизнеса в условията на кризата. Още от времето на патрициите се знае за хляба и зрелището. Ние сега трябва да мислим по-икономично по отношение на културата, макар че за всички е ясно, че изкуството, театърът са скъпи неща. Колкото е по-истинско, колкото е по-високо нивото, толкова е по-скъпо. За съжаление в бюджетите на Министерство на културата не се отразява, че като работиш, трябва и да харчиш. Но това са аномалиите по нашите географски ширини. А публиката бързо свиква с хубавото.
Ще има ли промени в заплатите на творците?
Хората трябва да получават адекватно заплащане. Уверен съм, че чрез реформата ще се получат средства за тези, които работят. Надявам се да се повиши социалният статус. Защото е недопустимо човек, който работи в театър, да е с най-малката заплата.
Наивен ли сте, или имате основание?
Имам основание на базата на това, което следва да се случи в Министерство на културата.
Оттам знаят само да режат и да съкращават. Друго не сме видели.
Ножът е опрял до кокала, наистина. Но трябва да се спасяват читавите хора навсякъде. Реформата се прави за тях.